UPDATE (31.07.08): A zase je tu jedna z trapností, ale musím ji sem hodit, tak byla to prostě první herní recenze na blogu a to jsem byl ještě malej :). Takže se nedivím, že dříve byla kritika taková jaká byla, doufám, že se to v současnosti zlepšilo a lepšit bude, no, raději se do ní nepouštějte a rozhodně vynechám trapnou předmluvu, jak jsem tohle mohl jenom psát já :). Teď už vím, že už žádný recenzent nikdy nebudu :), ale kdo ví no. Jako hobby se mi to líbí.

Asi není zrovna dobré začínat Poldou, ale tahle hra mě prostě napadla a zaslouží si nějakou kritiku. Opravdu to berte s rezervou, ale zase taková katastrofa to není :-).

Polda 1

Výrobce: Sleep Team
Distributor: Zima Software
Minimální HW požadavky: P75, 8 MB RAM, 2x CD-ROM, DOS
Doporučené HW požadavky: P100, 16 MB RAM, 8x CD-ROM, WIN
Multiplayer: Ne
Typ hry: Adventura
Verdikt: Typická česká adventura s perfektním dabingem, rozhodně ale od ní nečekejte moc a také si nemyslete, že budete umírat smíchy.
Podobné hry: Polda 2,3,4,5
Hodnocení: 55% (nehodnotím současné nároky na hry)
PRO: Dabing, některé humorné situace, Luděk Sobota
PROTI: Délka, nelogičnost, zpracování

“Asi se budete smát, proč recenzuji skoro už osm let starou hru, ale člověk by se měl dozvědět, jak to tenkrát bylo, pokud to neví. Hra byla nedávno uvolněna volně ke stažení na stránkách Zima Software, pak zase byla zrušena kvůli licenci nebo tak nějak, já sem se k ní dostal prostřednictvím časopisu Score, který ji vydal na DVD v některém starším čísle, byl jsem nakonec velmi rád, že Zima hru uvolnila, protože já jsem začínal teprve s Poldou 2, neboť se jaksi ke mně 1 nedostala, k sérii Polda se nedávno připojil další přírůstek v podobě Poldy 5 mimochodem. Polda je taková typická česká adventura, velký podíl na tom, že si Poldu zahrálo a zná ho tolik lidí má jistě pan Luděk Sobota a jeho zvláštní styl humoru, nevím, jak vy, ale Luděk Sobota patří k Pankrácovi jako pr*el na hrnec 😉 a už si ani nedokážu představit, kdyby daboval Pankráce někdo jiný, to by to mohla Zima Software rovnou se sérií Polda zabalit, bez něho by to už prostě nebylo ono. Vlastně ani nevím, jak je možné, že se stal Polda tak populární, kvůli humoru? Kvůli českému dabingu? Opravdu nevím, jestli každý hráč Poldu vůbec zná. Série je rozporuplná, jednou nabídne perfektní grafiku a hratelnost a vlastně Poldu 4 považuji jako nejlepší z celé série. A najednou se vrátí k nějaké podivné komixové variaci v Poldovi 5, hrál jsem a dohrál všechny díly kromě zmíněného Poldy 5, což v nejbližší době napravím. Ale vraťme se opět k tomu, co sérii odstartovalo – Polda 1.

Hru má na starosti Sleep Team (Bulánci), ale na tom asi už nesejde, jen připomenu, že vývoj hry trval neuvěřitelné 2 roky, ale dříve neměli vývojáři takové podmínky jako jsou dnes. Po 7-8 letech se už na hru musíme dívat trochu s nadhledem, protože při dnešní konkurenci by už asi nedosáhla hodnocení nad 50% :). Všechno začíná v celkem dobře provedeném a rádoby zábavném intru, kde se dozvíte, že záhadným způsobem zmizely dvě postavy z městečka Lupany a vy jakožto hlavní hrdina hry policista Pankrác jste povolán, aby jste našel pachatele a opět vnesl do městečka klid a mír. Hra se snaží být ve všech ohledech zábavná, ale musím říct, že ne vždy se jí to podaří a já sám osobně jsem se opravdu zasmál tak 2x, 3x za hru, ale záleží na každém, jaký má smysl pro humor. Mě osobně dostávaly scény, kdy Pankrácovi zrudly oči a vzteky do něčeho vystřelil, ať už do bezdomovce v popelnici nebo do jedné hodné rybičky, která nechtěla krmení pro rybičky a nechtěla vydat naslouchátko.

Pohled na Pankráce v těchto situacích byl opravdu zábavný, vždy mě to dostalo s kombinací humorných hlášek Luďka Soboty. Ale přes celou dobu hry jsem se nějakým zvláštním způsobem bavil, jinak bych asi taky hru nedohrál na jeden zátah ;). Postava Poldy vypadá fakt děsně a musím říct, že i dnešní Pankrácova tvář nevypadá valně, ale oproti jedničce je to znatelný rozdíl. Hra a animace jsou dělané v SVGA, s tím nikdo nic neudělá, ale u téhle hry to absolutně nevadí a rozhodně tady o grafiku nejde, atmosféru to má a vzpomenete si určitě na staré dobré old school adventury. Na dnešní poměry jsou sice animace směšné, ale to by vlastně měly být, pokud se máme bavit. Hra nabízí 30 lokací, což je dost málo a dost to ovlivnilo délku hry a to jsem ještě neřekl o tom, že půlku herní doby strávíte zkoušením všeho na všechno a budete se vracet na místa jestli se neobjevila nová možnost, co dělat a jak pokročit dál. Hra vám někdy připraví opravdu peprné hrátky s předměty a kombinace jsou taky šílené, ale pokud jste hráli ostatní díly, tak už jste asi na to zvyklý a řešení některých problémů asi už pro vás nebude zase tak složité, ale na vyrobení štěnice snad nikdy nezapomenu. Ale zpět k ostatním postavám a příběhu. Po lokacích se přesunujete autem nebo pěšky, ale na každé místo se pěšky nedostanete, přesuny jsou celkem svižné, takže ty nedělají problém, z lokací můžu uvést např. zverimex, redakci, policejní stanici, dům vašeho šéfa, sex shop – který je dost ujetý a tady jsem se opět trošku zasmál a to hlavně při přesvědčování partičky chuligánů se dostat dovnitř a poté zvláštní prodavač(ka) uvnitř obchodu a to, co vás čeká potom – zkoušení jisté věci, kterou nebudu prozrazovat, přijděte si na to sami, hru si zahrajte. Ve hře se objevují narážky i na známé postavy např. manželka vašeho šéfa je sestra nějaké Lary 😉 a s ní taky zažijete jednu celkem příjemnou událost. Dialogy nejsou příliš rozvětvené a vždy jsem je nechal běžet, více se vžijete do hry. Počkejte si na jeden opravdu skvělý rozhovor s dvouma dědečkama, u kterých se budete snažit přijít na to, kde je sex shop, ale než se k výsledku dostanete, zažijete opravdu peklo, uvidíte sami. Teď se dostaneme k tomu, co dělá Poldu Poldou a také tím, kvůli čemu je série tak úspěšná a to je perfektní dabing. Hru nadabovali herci zvučných jmen o kterých jste museli prostě slyšet. Kromě zmiňovaného perfektního Luďka Soboty zde na vás čeká také: můj oblíbenec Jiří Lábus, Petr Nárožný, Pavel Pípal, Petr Gelnar a Petra Hanžlíková. Svůj úděl splnil každý opravdu bravurně. Hudba je dnes už opravdu divná, poslouchat se sice dá, ale …Zvuky raději nebudu moc komentovat. Ovládání zvládne každý, když najedete nahoru objeví se Vám inventář, vlevo uložení, načtení, vypnutí – klasika a vpravo skok do nastavení. Ke skoro každému předmětu máte komentář, aby jste např. věděli, že je v místnosti stůl, židle, květina, polštář a tak. Hra vám nabídne i takový menší bonus v podobě pohádky podané Petrem Nárožným – Perníková chaloupka – poněkud netradičně provedená verze. Kdyby tak věděl Polda, že se také stane tak trochu Jeníčkem a jako Mařenka mu poslouží otrávený beránek, kterého otráví Pankrácovy fusekle, snad neprozrazuji moc :). Hra má dost ujetý konec, který jsem opravdu nečekal a k tomu překvapení na konec + zábavná animačka. Tak a blížíme se do finále, hra je na dnešní poměry už jakžtakž hratelná, ale pro ty, co nehráli 1 je to nezbytná věc, ale i ostatní by si měli zkusit – pokud už tak neudělali, hru, která se stala takovou typickou českou adventurní sérií. Hra se přeci jenom mohla vydařit trošku líp, tím myslím nelogičnost, délku a taky tak trošku zpracování. Polda prostě ukazuje klasickou českou hru. Není to nic závratného, ale špatně vám z ní taky snad nebude, pokud si chcete trochu zpříjemnit některý volný, nudný večer a trochu se pobavit, měl by vám Polda vystačit, pokud spíše chcete trochu novější věc, tak vám doporučuju zkusit Poldu 4 – třeba se vám hra zalíbí a vy se pak přesvědčíte hezky chronologicky za sebou, jak to vlastně začalo.

0