Kratos, další herní titán, který se mi vyhýbal obloukem, ačkoliv jsem jej měl tenkrát ve svém bundlu s konzolí PS3 společně s Uncharted 2. A navzdory tomu, že nemám problémy začínat s herními sériemi od nějakého dílu, zrovna v případě God of War mě to celkem od třetího dílu odrazovalo. Hru jsem vyzkoušel, ale vrátil jsem se k jiným titulům. Až relativně nedávno jsem se rozhodl bájný God of War odehrát celý a všechny jeho díly hezky v návaznosti dojet. Začal jsem hezky s GoW 1, 2 a dokonce rozjel i Ascension.

God of War: Ascension znamenal asi zlom, kdy už jsem byl přejeden Kratem po menším maratonu a nechal jsem ho cca na 4 měsíce v řetězech obklopeného fúriemi. Přišel velikonoční víkend a Kratův prequel je úspěšně za mnou. Na chuť těmto 3D řezničinám jsem přišel snad až teprve s Darksiders, téměř totožný styl hraní (navíc s koněm), Kratos i přes své obrovské koule a brutální nasazenost, před kterým by i Duke pokleknul (Doom Slayera by asi nepřežil, i když…), mě zkrátka nechával chladným. Počáteční dva díly jsem si užil, to jo, sice mi asi nejvíc utkvěly v paměti ty frustrující pasáže a lezení po rotujících válcích s čepelemi, které jsem zdolával asi tři hodiny, ale zase se jim nedá upřít, že mě zocelily pro další hry. Ani s touto skutečností nepatří Kratos k mým hrdinům, kvůli kterému bych slintavě a nadrženě vyhlížel další díly. Jen je to zkrátka dobrá série a závazek pro pařany, co to myslí s hrami vážně.

GoW totiž nechybí styl a charakteristické znaky, to se nedá moc říct u ostatních her tak samozřejmě. Razantní změnu prodělal Kratos asi v nejmodernější iteraci, kterou jsem ještě neměl možnost zahrát, ale legendární statut mu nikdo nesebere a všichni už víme, co můžeme od titulů s názvem God of War čekat. Základ je vždycky stejný, majestátní prostředí, úžasně nadesignovaná monstra, obří bossové, brutálně  uspokojující souboje, co vás ženou dál, zajímavé hádanky a atmosféra z dob starých řeckých mýtů a bájí. God of War je prostě originální, ačkoliv se jedná jen o rubačku.

Příběh tentokrát dostává Krata i do rovin nepoznaných, může mít tento brutální asperger nějaké citové emoce? Ano, přece ani Negan není z kamene! Ačkoliv mi vždycky stačilo, že Kratos je na všechny nasraný a dokáže zabít bohy, titány a všechno. Člověk se s tím hodně rychle ztotožní a chce další krev… Tak je fajn, že tvůrci z toho neudělali tak jednostranný charakter a pak i přes všechnu tu fantasy prosakují uvěřitelné základy.

Je fajn, že má Santa Monica za sebou tolik talentovaných lidí (stačí zhlédnout videa ze sekce Extras), nikdy není nic šílené, staví se na reálných postavách, i když jsou někdy ve hře reflektovány poněkud nestandardně, co ale vždy ke God of War sedí a je to žádoucí. Concept artisti se zkrátka můžou vyřádit a díky tomu nedostáváme jen generické humanoidy, kterým budeme sekat končetiny.

Bál jsem se toho, že se dostanu do fáze, že mi už bude všechno fantasy lízt krkem, ale když jsem se po chvilce hraní vezl na robotické krajtě a užíval si tu adrenalinovou jízdu, tak se mi to ani nemohlo přejíst. Je teda fakt, že “flow” trošku narušují hádanky, které jsou občas zapeklité, protože se do toho přidá zapojení nejen vaší hlavy, ale i Kratové speciální itemy, kdy přibydou hrátky s časem a rozdvojením vaší postavy. Hádanky nejsou drasticky náročné, ale přesto se mi několikrát stalo, že jsem se ze zoufalosti prostě podíval radši na YT, jak to vyřešit. To se mi stávalo, ale i u předchozích dílů, zkrátka nějaké větší “hinty” by skutečně neuškodily. Tím to nechci mít ale hře za zlé, je to jistá degenerace ze současných her, kdy málokdy musíte myslet, každopádně zasloužilo by to větší péči, aspoň v náznacích.

Když jsme už zmínili úžasnou lokaci s hady (snek!) Tak je nutné zmínit i začátečnickou lokaci, která si s hady nezadá, až uvidíte Hecatonchiresa – oněmíte úžasem! A jo, hlavní zápornice jsou nechutné a zároveň nebezpečně sexy! Hodně netradiční a cool kombinace.

Tvůrci se zklidnili s komby, a tak tentokrát nebudete muset se tolik umačkávat, to mi vyhovuje, máme tu 4 elementární způsoby, jak si upravit vaše Blades of Chaos, že budou metat blesky, ledově mrazivé, ohnivě spalující anebo temně silné od Háda (Hádesa?). Ještě můžete najít, někdy důkladně skryté artefakty, které můžete využít až při dohrání hry… Jenže, kdo z vás bude mít chuť si to dát znova, nicméně se jedná o všemožné ulehčující prvky. Tentokrát tu máme i hodně červených orbů, kterými můžete upgradovat vaše zbraně a jejich elementy, jen škoda, že nemáme i jiné možnosti, protože na konci hry mi po všech upgradech na max zbylo nevyužitých 30k orbů.

Řeč byla i o videích ze sekce Extras, se kterými můžete strávit klidně i dvě hodiny, jedná se o pěkný nápad a škoda, že se takové “making of” nevyskytuje u více her. Bohužel je z nich taky patrné velký důraz na multiplayer. Pro mě osobně velké zklamání – ta práce mohla padnout na ještě lepší single-player, který by ještě klidně snesl dvě hodinky gameplaye jako bonus a navíc jsme ani nedostali toho ve videích omílaného megakyklopa. Proč do všeho rvát multiplayer, komu tím prospějete, co?

Ascension je takový dobrý stejk, kterému k dokonalosti chybí sklenka červeného a pepřová omáčka, abych si ho vychutnal s plnou parádou (jo, mám hlad). Ve výsledku nemám moc, co vytknout. Novinek pár přinesl, “slajdování” bylo zábavné, jen ten příběh je takový zbytečný, ještěže tam aspoň jsou ty fúrie. Zase ten design potvor je fenomenální, prostředí ohromující a Kratos lidštější, tak, co víc si vlastně přát. Já si ještě s Kratem užiju do sytosti. Sic to asi nebude série, ke které bych se chtěl vracet, páč mi někdy ta frustrace (hlavně u předchozích dílů) vrcholila na hranici snesitelnosti, ale na další díly se budu těšit. A ještě jedna věc, na kterou bych málem zapomněl. Musel jsem trošku seřezat chudáka starýho “PS3”, jelikož mi GoW freeznul konzoli, což se mi naposled stalo hodně dávno u NFS: ProStreet demoverze a fakt v nejméně vhodné chvíli, takže jsem vzteky vyrval kabel a… vše funguje, naštěstí, ale tohle mi nedělat! Ani bůh války.

Alecto Fury from GoW: Ascension

HODNOCENÍ

7/10