To koukáte, to koukáte, co jsem měl… Po opravdu krátké době vám opět přináším recenzi na hru a s radostí. Kromě toho je to opět na F.E.A.R. a navíc premiérově recenzujeme datadisk ke hře. Musím si ujasnit, jak recenzi pojmu. Zda-li vám povím jen, co je nového anebo se k F:EX (zkratka) budeme tvářit k jako nové hře. Budu se snažit zvolit takový kompromis mezi tím. I když je F:EX datadisk, tak by se v klidu dal považovat za plnohodnotné pokračování. Neboť hra je téměř stejně dlouhá jak F.E.A.R. a navazuje na konec původní hry. Za své peníze dostanete tedy opravdu nový zážitek a ne jen nějaké nové zbraně navíc a obrácený postup hrou :). Napínavý konec z jedničky vás jistě neuspokojil, protože se to ani jako konec považovat nedalo. Jak víme, Alma neřekla poslední slovo, spíš naopak, ta sviňka je venku a konečně může dělat opravdu pořádný bordel. Člověk si nestihne ani oddechnout u kávy a už zase leží ve s*ačkách na zemi, podívá se nahoru a zjišťuje, že vrtulník nějak spadnul na zem. Naštěstí jsou všichni v pořádku až na pilota, ten nikoho nezajímá, že jo. Sice měl rodinu a to on jim zachránil život, ale je to jenom pilot. Je to tady zas, vy stojíte před městem, které dopadlo jako by na něj spadla před chvílí nějaká ta bomba. Takže se konečně seberete, dojdete za týmem a budete se snažit dostat pryč a možná to trochu ještě prozkoumat. Jenže něco tady nehraje, v intercomu opět hláška „unknown origin“, ale zatím tomu nevěnujete takovou pozornost. Vylezete ven a setkáváte se i se starými známými z Fettelovy armády. Naštěstí jsou v kómatu, protože moc dobře víme, jak dopadnul Fettel, ale pořád tu něco smrdí. Dojdete do kostela a hádejte, kdo tam. On sám se vám vysměje do obličeje a začíná to znova. Po boji vás čeká setkání samozřejmě také s vaší „kamarádkou“ a jdeme do toho, jen tak hned neodjedeme. Více už k příběhu nebudu dodávat, snad jen, že v prvním díle jste vy byli tím, co se snažil dostihnout Fettela. Tady se role trochu obrátí a to vy si spíš připadáte jako štvaná zvěř.

A už to zase začíná...

A už to zase začíná...

Za hrou tentokrát nestojí Monolith, ale TimeGate Studios a ty nám z toho udělali takový neuvěřitelný bordel, že si to musíme ujasnit, abyste věděli, jak na to. Určitě jste postřehli nesnáze s licencí a že nakonec kromě F.E.A.R. 2 měla vzniknout i hra Project Origin, nakonec se to ustálilo a Monolithům bylo nakonec dáno, že se oni postarají o F.E.A.R. 2. Jenže ti neberou v potaz datadisky, jak recenzovaný EX, tak ani Perseus Mandate a navazují tedy na první díl. Takže si můžete říct, že to ani nemusíte hrát, což by byla trošku škoda. Hned na rovinu můžu s klidem říct, že TimeGate udělali datadisk aspoň srovnatelně dobře jako Monolith díl první. K příběhu se opět nic moc nedozvíte, ale bude vás aspoň bavit se v tom vrtat a že byste se nic nového nedozvěděli, to taky není tak úplně pravda. Např. Alma je zkrátka nepředvídatelná a dokonce vám několikrát pomůže, ale taky vás pěkně nase*e a vystraší, čert aby se v ní vyznal (btw. všimli jste si, jak je Alma tam dole chlupatá a nemyslím nohy :D, ehm). Zároveň netoleruje jakékoli vaše parťáky a to vám dá také patřičně najevo.

Bohúšu, ty se mě bojíš? No, měl bys.

Bohúšu, ty se mě bojíš? No, měl bys.

Datadisk spatřil světlo světa pařanského v říjnu 2006 a kromě toho, že navazuje na první díl, přinesl také nové zbraně, nepřátele, pochopitelně i úrovně a další menší drobnosti. Nepřináší ale žádný nový obsah, co se týče multiplayeru a hlavně ke hraní datadisku je nutné vlastnit původní první díl. Avšak výrazných změn jsme se, co se týče audiovizuální stránky, nedočkali. Nečekejte žádné nové zvuky a ani hezčí grafiku, ba naopak, ale o tom dále. Dobré také dodat, že je hra o něco náročnější na HW než-li původní díl, což docela nechápu. Pokud teda necháte úplně stejné nastavení jako ve F.E.A.R., tak vám to nemusí běžet stejně dobře. A prosím i v dnešní době a na relativně silných strojích se i mě stalo, že v jedné lokaci mi poněkud nepochopitelně klesalo v jednom místě fps. Nikterak znatelně, ale trošku jsem byl z toho v šoku. Možná by to chtělo ještě trochu více vyladit. Už z počátku hraní narazíte na nějaké ty změny, TimeGate dali na výtky, co se týče stereotypního prostředí z jedničky a konečně nebudete trávit většinu času v kancelářích. Podíváte se do kostela, jeho podzemí, metra, nemocnice a do dalších míst, zároveň se třeba i opět dostanete do garáží a jedna část hry se inspirovala staveništěm z Max Payne 2, ale možná je to můj subjektivní pocit.

Pche, taková reklama

Pche, taková reklama

Zjetí s EX

Na problémy s poklesem fps bych nakonec nebral takový důraz, protože jsem až při psaní této recenze zjistil, že tady něco nehraje. Na disku jsem měl z předchozích 175 GB volných najednou jen 100. Po delším bádání jsem zjistil, že jsem si téměř CELOU hru nahrával Frapsem… Eh a vůbec jsem o tom nevěděl, mohl by z toho být dobrý walkthrough, ale… šlo to pryč. Docela mě to dostalo a to nepočítám tu věc, že ačkoliv jsem neměl hru v liště, tak mi jela celou noc… Proto si dávejte pozor, pokud máte zaplý Fraps a nedopadli jako já :).

I když ne drasticky, ale trošku se změní styl boje, umělá inteligence trošku povýšila a proto nebuďte zaskočení, že budete umírat trošku častěji než v jedničce, ale což rozhodně kvituju. Kromě toho vás čeká několik nových nepřátel a to jak na poli přirozených, tak i nadpřirozených. Jedná se o tuhé protivníky a obrněnější verze vojáků toho vydrží opravdu hodně a určitě první setkání s ním (stačí jeden) nepřežijete. A největší lahůdkou je jedna velká potvora, která zničí všechno kolem sebe a pak se zaměří na vás, vydrží několik ran z raketometu a z průrazného kanónu. Věřte mi, že si opravdu oddechnete až ten kolos padne. A tedy, abyste tyhle nové potvory zdolali, tak dostanete i nějaké ty věcičky navíc – u zbraní se setkáte s laser gunem a minigunem. Oba dva jistě využijete, jak se říká, do mrtě. Nábojů do nich není na plýtvání, laser gun je dosti účinná věcička hlavně na slabší protivníky, které také pěkně rozmasakruje na několik částí podle toho, jak je paprskem rozdělíte. Minigun je zkrátka pořádný těžký samopal s velkou kadencí a spíše se vyplatí si jej schovat na ty obrněný supervojáky. Pak tu máme něco nového i co se týče na poli věcí, které se hází a to turret. Turret zkrátka někam hodíte a on kosí okolní nepřátelé dokud se někdo nepostará o něj. Taková šikovná palební minivěžička, kterou využijete hlavně v otevřených prostranstvích, kde se to na vás valí ze všech stran.

Já jsem ti řikal, že to je nebezpečný. Ne, ty furt posviť na mě...

Já jsem ti řikal, že to je nebezpečný. Ne, ty furt posviť na mě...

F:EX je akčnější než první díl, což někdo může brát jako zápor a do první poloviny hry budete opravdu téměř jen střílet a střílet, a tak se trošku vytratí ta atmosféra z jedničky. To je asi největší mínus hry, protože se zkrátka tak nějak vytratilo to mrazení v zádech a to i když hru hrajete v noci. Na druhou stranu se tím aspoň využije exteriérů neexteriérů (jak už jsem se zmínil, tak vás konečně čeká něco jiného než kanceláře). I když nejsou exteriéry rozsáhlé už z toho důvodu, aby to nepokazilo lineární postup hrou, protože ano postup hrou je opět striktně lineární. Tentokrát jsem nenarazil ani na žádný zákys, ale to u F.E.A.R. vůbec nevadí. A když je to více akční, tak to nesmí postrádat to, co měla jednička. Ano, tady se nic nezměnilo, boje jsou opět velice dynamické, efektní a zábavné a hlavně si už musíte dávat trošku větší pozor. Dobré je, že díky jedničce jste vy taky trošku zkušenější, ale nepřátelé na nic nečekají a opravdu mě několikrát překvapili. Např. jsem to kropil do dvou parchantů zepředu z otevřeného kontejneru a zezadu mě přepadnul protivník střelbou a to už jsem padal mrtvý k zemi. Věřte, že se slow mo si pohrajete více, nezapomnělo se ani na bonusy v podobě boosterů z jedničky a možná jsou ještě rafinovaněji ukryté.

Tohle už asi nezvlítne

Tohle už asi nezvlítne

Dost k akci, jdeme se bát! Možná tedy už máte pocit, že se nevyděsíte, ale to je veliký omyl. Ba naopak, já jsem se snad vyděsil víc než u prvního dílu! Tady je to v pořádku, spíše jde o to mrazení v zádech při postupu hrou, které je trošku na ústupu, ale děsivé momenty dobrými zůstaly. Jedna scéna byla naopak absolutně vynikající, tak rád bych s ní vyrukoval, ale nemůžu kvůli vám. Zkrátka hrátky se světlem a pořádně krve a je to ta scéna, jak váš parťák se trošku ztratil. Tep pracoval na 110%, tohle se vážně povedlo, světlo – krev, tma, světlo – wtf?, tma, světlo – Alma, tma, světlo – křik, tma, světlo… Za tohle si zasloužil datadisk dost % navíc. Taky vás vyděsí nové potvůrky ze světa za oponou. To jistě není všechno, Alma se vyskytuje na dobrých místech a v kombinaci s vaším stínem si opravdu málem pustíte do trenek. Dobré je, že si nemůžete ani posvítit baterkou a věřte mi, že najednou se ocitnout v absolutní tmě s nejmenší potuchou, co se bude dít – to je FEAR!

Tohle nevěští vůbec nic dobrýho

Tohle nevěští vůbec nic dobrýho

Teď se zaměřím na věci, na které jsem v datadisku narazil a zdály se mi nové. Někdy se jedná jen o maličkosti… Věci a to i např. boostery, lékárničky, náboje budete nalézat i ve speciálně označených bednách. Dveře se nyní dají efektně otevřít i tak, že to do nich vrazíte pažbou zbraně, což jsem využíval s radostí. Připadalo mi, že určité zbraně pojmou více nábojů, což by bylo i pochopitelné k narůstajícímu počtu nepřátel – to se týká i nárůstu lékárniček. Záznamník už neotravuje s hláškami jako „you have 1 new message“, ale rovnou jde na věc, což je vítané a ušetří čas, bohužel narazíte na záznamníky vzácně a jedná se většinou o pofidérnější bláboly, na laptopy nenarazíte snad vůbec. Více budete přepínat různá tlačítka a na poli grafickém vás bude více obtěžovat prach. A tou největší malou novinkou je možnost kooperace, v jednu chvíli budete procházet několik částí s parťákem, který není hloupý a pár nepřátel vykosí a také si v této části zahrajete na snipera.

Noví enemáci a jak na ně

Při průchodu garážemi vás čeká několik překvapení a tím největším je setkání s novým obřím protivníkem, který z vás dokáže za několik okamžiků udělat sekanou. Rozhodně nezkoušejte pižlat dotyčného samopalem, ale podívejte se po okolí, měl by tam být někde raketomet. S ním už to půjde snáž, poté už to musíte něčím silnějším dopižlat, při nejhorším bude stačit brokovnice, ale nejlépe to půjde pokud jste si schovali nějaké to krmivo do průrazného kanónu.
A ještě se podíváme na ty druhé a to doslova, kteří vás dokáží pěkně vyděsit. Naštěstí není těžké se na ně připravit, protože když narazíte na takovéto prostory jako tady na obrázku, tak si pište, že příjdou. Možná tedy s tím budete počítat, ale s jejich vizáží bych nebyl tak sebejistý. Platí na ně slow mo a pořádně tvrdé zásahy a to klidně ze všeho, ale nejlíp poslouží obyčejný kulomat, jen pozor, aby se vám nevryli moc pod kůži!

Jak už jsme si řekli, tak se audiovizuální stránka nezměnila, snad jen ten engine se může zdát jemně vyladěnější. Největší chybou je, že hra nepodporuje větší rozlišení než 1280×960 a nenašel jsem žádný patch, který by to napravil. První F.E.A.R. to sice oficiálně nepodporoval, ale šlo to a v pohodě, tady to zkrátka nejde. Sice to zase tak moc nemění, ale díky tomu jsou určité textury ne tak úplně hezké a to i se zapnutým AA apod. Docela to zamrzí a navíc když nepochopitelně hra v určité části ztrácí na fps. Zvuky jsou opět stejné, sice podařené, ale mohl se nějaký ten křik nebo úpění přidat. A navíc jsem narazil na problémy se zvukem, např. jedna mrtvola, která to koupila mezi dveřma stále vydávala zvuky jako když padá krabice a nehýbala se. Na druhou stranu se hudba ozývá častěji, takže si jí můžete více vychutnat. Také jsem narazil na to, že jsem se zasekával o parťáka a v jedné chvíli, kdy otevíral dveře „přese mě“, tak to působilo opravdu komicky, ale to se dá ještě odpustit.

I tihle se vrátili

I tihle se vrátili

Vyjmenujme si tedy, co dělá hru dobrou a co na hře není úplně vynikající. Velkým plusem je, že hra navazuje na první díl a není to moc veliké klišé a je to opět vymazlená věc, která se hraje sama a je to zábava. Navíc je skoro stejně dlouhá a opět vám zabere tak 2-3 večery, akorát teď počítejte více s těma dvěma večerama. Odstranilo se ve slušné míře stereotypní prostředí, přidaly se nové zbraně a datadisk také přinesl pár super nápadů. Atmosféra také nepřišla ke větší újmě, zlepšila se AI… A pak tu máme v opozici jemné problémy s audiovizuální stránkou, vytratilo se trochu oné typické mrazení v zádech, z příběhu se opět nedozvíme nic.

Chlapci se opalují...

Chlapci se opalují...

A jsme u konce recenze. Příznivci F.E.A.R. nemusí dlouho váhat a ostatní opravdu ty dva večery nezabijou. Dostali jsme další obsah a odstranili se věci z minula, tak proč teda neuděluji vyšší hodnocení než minule? Stačí se podívat do předchozího odstavce, největší problém je, že se tak nějak vytratilo ono mrazení v zádech a navíc je to jen datadisk. Ano, datadisk a jako takový ho musíme brát. Přemýšlel jsem jestli jít pod 80%, ale nakonec jsem se rozhodl pro hodnocení 82%. Podle mě si to tento datadisk zaslouží, je to opravdu povedená věc, i když to tu už jednou bylo. Mohlo to také dopadnout mnohem hůř, taky mě pořád hlodá ta věc, kdyby se o to postarali Monolith, jak by to dopadlo. No, na to máme odpověď ve F.E.A.R. 2. Hlavně, že to odsýpá a je to dobrota jako byl první díl a co víc, třeba tam ty chipsy věští něco známého 😉 :X.

LORDHELL.CZ uděluje: 82%

Seknul jsem se?

  • GameRankings.com – 75,62%
  • Level – 8/10
  • Score – 74%

F.E.A.R. Extraction Point v pohybu

[wpyt_profile2]p0joEXIgm0o[/wpyt_profile2]

F.E.A.R. Extraction Point

Výrobce: TimeGate Studios
Vydavatel: Vivendi
Rok: 2006
Žánr: FPS
Multiplayer: Ano
HW nároky: CPU 3 GHz, 1024 MB RAM, 256 MB 3D karta
Podobné hry: F.E.A.R., Painkiller, Silent Hill, Max Payne
Verdikt: Pokračování hitovky F.E.A.R. z roku 2005 od jiného studia. Stále dobrá hra, která nezapomíná na to čím se liší od ostatních stříleček.

Klady
zabíjení, návaznost na první díl, krev, nové nápady, noví nepřátelé, pokročilejší AI, atmosféra, vyladěnost, variabilita, Alma

Zápory
nutnost vlastnit původní hru, žádné novinky pro multiplayer, méně mrazí v zádech, nulové změny v audiovizuální stránce

KOUPĚ HRY
WIKIPEDIE
OFIC. STRÁNKY