Vítej znovu v Zóně stalkere. Tak jsem se tedy velice brzo po dohrání prvního dílu vrhnul do pokračování s názvem Clear Sky, což je označení frakce stalkerů, která sídlí v bažinách a zachránila vám kejhák poté, co vás našli jako jediného přeživšího po velmi silné emisi. V Zóně se něco děje. CS je prequel původního Stalkera, což znamená to, že Zóna ještě není protkána tolika emisemi a na artefakty už nenarazíte na každém rohu, ba přímo naopak, nalezení třeba i jen jediného artefaktu budete oslavovat.

Co se změnilo od jedničky? Docela dost, to čeho si nejvíce všimnete je úprava grafiky, nyní si můžete i navolit podporu DirectX 10, což jsem využil a ten pohled je úžasný. Jinak CS jede na stejném enginu. Možná si všimnete, že změněny jsou pouze nějaké detaily, což vám dám za pravdu, ale tyhle detaily dělají hru lepší a přispívají velice příjemně k atmosféře, která už v původním díle byla dechberoucí. Máme tu lepší odlesky a světelné efekty, voda je hezčí, můžete si všimnout i bláta, bublinek po dešti apod. Potěší i přirozenější animace a pohyb vaší hlavní postavy, konečně si už nepřipadám jako trpaslík. Potěší i motion-blur efekty při nabíjení zbraní… Po této stránce se prostě CS nedá nic vytknout, nechápu, proč má někdo pořád nějaké výhrady vůči grafice a enginu hry vůbec. I v dnešní době to může hodně nabídnout, kór když využijete vymoženosti nových grafických karet, nemůžete si prostě stěžovat. Musím říct, že i tak je bohužel Stalker dost náročný na HW a to i v dnešní době, tedy pokud chcete hrát se všemi zaplými efekty a antialiasingem, tohle mě už štvalo u jedničky, grafika se prostě u týhle hry vždycky pořádně zapotí, ale věřím, že oprávněně.

Grafické pozlátko necháme být, není důležité, i když má největší podíl na atmosféře. Změnilo se celkem víc než jsem čekal. Hrajete za žoldáka Jizvu a ocitáte se v lokaci, kterou jste neměli v původním Stalkerovi možnost vůbec vidět. Ještě k Zóně, podle mých nějakých informací je tu ještě jedna další nová část, jinak mapa zůstává vesměs stejná, taky ono je dost těžké tohle změnit, ale i tak si poradili výborně. A to nemluvím o tom, že i známé lokace jsou trošku jiné, uvědomte si, že se ocitáme v prequelu, kdy snad ještě nedošlo k dalšímu výbuchu, a tak tu tedy máme mnohem méně emisí, nalezneme více lidí, i mutantů se nemusíme tolik bát. Ne všechny změny jsem ale hned ocenil, taky mám nahráno jen pár hodin a z úvodních bažin jsem ještě nevylezl.

To, co je výborné je, že jako možní nováčci této série nebudete rovnou vhozeni bez většího osvětlení do přímého dění. Takže ze začátku se nemůžete rovnou vydat kam se vám zachce, hra vám všechno ukáže postupně. Seznámíte se s dialogy, úkoly, inventářem, pda, bojem a všechno hezky pomalu a postupně. Vrátím se tedy ke změnám, dokonce se nám změnilo i hudební podbarvení a hudba se stala víc dynamická, takže při soubojích se dočkáte ráznějších elektro motivů (lze to v nastavení vypnout), samotní Stalkeři získali trochu více osobnosti, sice se pořád některé dialogy opakují, ale změna je poznat. I vedlejší úkoly se nám změnily, tentokrát je můžete splnit hned po zadání, pokud třeba po vás chce někdo lékárničku. A taky už se neobjevuje otravná časomíra pro splnění úkolů, ale hra vám prostě vypíše podle vašeho chování a postupu hrou mise zrušena apod. a navíc jedná se jen o vedlejší mise, kterými se vůbec nemusíte zabírat, ale čas od času byste jednu měli vzít. Strávíte tak s hrou mnohem větší čas, příjdete si k penězům a lepšímu vybavení a dostanete se i tam, kam byste se možná ani nepodívali.

Po první oklepávačce prostředí Zóny, kdy vám hra vysvětlí, že si musíte všímat emisí (máme tu nový přístroj pro hledání artefaktů a zaznamenávání emisí a vůbec se interface změnil), si i trochu zastřílíte a uvědomíte si, že tohle nebudou jatka, jak na běžícím pásu. I když jsem psal, jak se hra zjednodušila pro nováčky, rozhodně to neznamená, že to najednou bude procházka růžovou zahradou, ba přímo naopak! Tak třeba po odchodu z tábora Jasné oblohy zjistíte, že je všechno při starém. Vůbec  jsem nestíhal reagovat, vrhaly se na mě vlny kanců a z rádia na mě pořád řvali stalkeři, že potřebujou mou pomoc, lítaly mi informace jako mise zrušena, další aktuální mise, totální zmatek. Naštěstí se to uklidnilo a já se vzpamatoval. Styl soubojů je stejný jako v prvním díle a nově se objevují souboje mezi frakcemi, k některým se i můžete přidat. Což pořád nevím jestli za to můžu děkovat, nebo se zlobit. Nepřátelé a přátelé se vám nově zobrazují i na mapě a navíc se nepřátelé obnovují, takže doufám, že pak se nebudu muset starat o udržení kontrolních bodů pro své frakce. Souboje jsou těžší, protože AI se zlepšila, zatímco u spolubojovníků se tohle moc říct nedá. Stala se mi ta situace, že mě pronásledovali bandité až do obsazené farmy, kde byli mí spolubojovníci, ale i když kolem nich střílelo asi pět banditů, oni kolem nich procházeli jakoby nic! A vůbec nevystřelili, chovali se jako by se nic nedělo a já sám jsem měl co dělat, abych to všechno stihl postřílet. Neboť souboje jsou opravdu obtížnější a navíc musíte ještě víc taktizovat než před tím a opět musíte mířit na hlavu. Nepřátelé vám neodpustí nic a i v noci vás zaměří až nechutně přesně. Nábojů není nazbyt a navíc se na začátku nedočkáte ani bojů ze samopalů, ale budete děkovat za pistolku a za brokovnici, protože náboje k samopalu jsou zatím k nenalezení  a všichni ostatní většinou používají právě pistolky a brokovnice, doufám, že už brzo nábojů bude dostatek (tedy do AK-47…, do brokovnice je díky tomu, že ji používá každý, nábojů dost). Sice možná na začátku oceníte, že máte hned brokovnici, ale já jsem tuhle zbraň vůbec v originále nevyužíval a navíc Stalker není pro boje s brokovnicemi stavěný a bez slušné odstřelovací pušky, nebo vylepšeného samopalu o optiku ani ránu. Navíc další ne moc příjemná novinka, že po nepříjemných zásazích začínáte krvácet a pokud si dobře pamatuju, tak pokud to nebylo kritické, stačilo to zajíst salámem a bylo, jenže tady musíte při každém krvácení použít obvazy (lékarnička je na nic), díky tomu se staly obvazy opravdu vzácnou věcí v inventáři. Po náročných střelbách s bandity můžete tedy snadno přijít o veškeré zdravotní vybavení a salám vám krvácení nezastaví. Zbraně nově můžete upgradovat u vyškolených stalkerů, mezi těmito novinkami se objevuje i další příjemná věc v podobě rychlých přesunů napříč mapou, ne – netěšte se, že budete moc využít auta, ale jsou tu stalkeři, který vás za určitý obnos provedou Zónou, tedy takový teleport.

PDA se nám rovněž změnilo, nevím jestli k lepšímu, já jsem si teda moc ještě nezvyknul a původní PDA bylo mnohem lepší a navíc, když zmáčknete „M“, žádná mapa se vám nezobrazí, je zabudována v PDA, nebo se změnilo tlačítko. Takže si asi ze zvyku budu muset PDA přehodit na „M“. I když je mapa nyní detailnější a zobrazuje hodně prvků a orientace je díky tomu snažší, radši bych byl za starou mapu a PDA. Navíc snad i chybí deník.To, co naopak nechybí jsou informace o skrýších, kde můžete najít užitečné vybavení. Ve Stalkerovi narazíte i na staré známé postavy, nové lokace jako bažiny jsou povedené a opravdu rozsáhlé, ale v noci je hrůza se v tom orientovat a navíc pořád nabíráte radiaci, ale to je vlastně ono.

I tak je to pořád ten skvělý Stalker, s atmosférou, kterou vám nenabídne žádná hra, vyladěnější, hezčí a navíc s řadou příjemných novinek, ale musíte si na ty novinky zvyknout, uvidíme, určitě ještě najdu nábojů do samopalů více než dost a navyknu se na těžší boje.